Ekonomi

OM ISLAM


Ekonomi


Den rättmätige ägaren av universum med alla sina skatter är Skaparen. Han har valt ut människan som väktare och förvaltare av sin egendom. Därför borde det vara naturligt att människan hanterar denna dyrbarhet hon anförtrotts i enlighet med Guds föreskrifter.

Det här betyder inte att en människa inte kan äga en förmögenhet därför att förmögenheten är Guds egendom. Det betyder inte heller att det människan tjänar eller sparar ihop kan konfiskeras av andra som tillber Gud.

Det betyder att människan måste inse att hennes tillgångar i första hand tillhör skaparen och att skaparen har givit människan en förmögenhet för att hon tillfälligt skall använda den, eller låta den växa, på ett lagligt sätt. Hon skall t.ex. ge till de behövande, på det sätt som Gud har föreskrivit, i form av religiös skatt och välgörenhet. Hon skall t.ex. inte köpa sprit eller drog, dels för det är synd i sig själv, och dels därför att man använder då Guds förmögenhet för att finansiera något som är förbjudet att tillverka. Dessutom, förstör man med denna förmögenhet en annan an Guds egendomar - missbrukarens kropp och själ.

Islam tillåter äganderätt av egendom, varor och naturtillgångar.

I enlighet med att Gud är den faktiske ägaren av förmögenheten, är det förbjudet att samla ihop och undanhålla en förmögenhet (t.ex. i sitt hem eller gömt i jorden) på ett sådant sätt att ingen del av den kommer samhället till gagn. Det är förbjudet att monopolisera (ränta betraktas som att monopolisera pengar), och att ha en ekonomisk standard som avsevärt överskrider den allmänna levnadsstandarden.

Det förbjudna är till för att hindra människor från att manipulera sig själva. Det är också ett sätt att hindra att produktionen enbart riktas in på de rikas köpkraft och lyxkonsumtion, snarare än på sådana varor som är nödvändiga för alla.



Moral


Profeten har sänts till människor för att vägleda dem till lycka i detta liv och nästa. En av profetens huvuduppgifter är då att vägleda människor till en bättre moral. Islams helige profet sade: "Jag har kommit för att fullända den ovärderliga moralen."

Moralen, enligt islam, kommer från Allah och inte, som många lärda filosofer påstår, från omgivningen och uppfostran. Allah har i den medvetna människan skapats en drift att eftersträva dygden och att hata lusten. Det betyder inte att den onda människan har skapats ond eller att den goda har skapats god. En sådan teori erkänner inte människans fria vilja och gör varje gudomligt straff eller belöning orättvis.

Gud lärde människan vad som var rätt och vad som var fel. Han gav henne en drift som söker det goda och som undviker det onda, och Han gav henne sedan frihet att välja.(Denna drift - al-fitrah - kan försvagas och förstärkas bland annat av omgivningen, uppfostran och personligt uppförande.)

Följaktligen krävs det av människan att hon skaffar sig en god moral och att hon skjuter sina onda böjelser ifrån sig. För att betona hur viktig moralen är sade profeten: "Det största jihâd är kriget mot (det onda i) oss själva.


Av: Abdul Razak / Lund

© Kultur Muslimska Biblioteket