Människan Gud skapelse

OM ISLAM


Människan: Guds bästa skapelse


Människan är en av skapelsens arter. Hon skapades av jord, och Adam var den första människan på jorden. Han och hans hustru levde i paradiset innan de åt från ett förbjudet träd och sändes till jorden. Människan skapades som människa och har inte utvecklats från apor eller något annat djur.

Människan har en själ eller ande som skapades för ett evigt liv och som aldrig kan undergå eliminering eller förstörelse och hon kan, genom sina egna goda handlingar uppnå den perfektion och fulländning som är högre än någon annan form av lycka. Människan himmelska själ är förbunden vid en jordisk kropp i vilken hennes medel till olika handlingsalternativ är lagda, och de krafter med vilka hon utnyttjar dessa medel har en viss relation till kroppen.

Människans värde

Människan är den mest värdefulla varelse och mest fulländade Gud skapat. Hela universum finns till för hennes skull. Den Heliga Koranen säger att när Gud skapade Adam, beordrade Han alla änglar att falla på knä inför honom. Hon är den intelligentaste och den som är mest hedervärd av Gud. Det är människan som är förvaltare för Guds läror på jorden.

Människans rättigheter

Människan har rätt till liv, fred, säkerhet, utveckling och sociala relationer som bygger på berättigande, respekt och rättvisa. Hon har rätt att skaffa sig kunskap, att välja vilket lagligt yrke hon önskar; att inneha egendom; att etablera en familj; att etablera eller vara medlem av ett politisk parti, en förening eller en församling. Människan har rätt att handla och uttrycka sig fritt när det t.ex. gäller att kritisera en regering eller opponera sig mot dess politik.

Men det innebär inte att hon har rätt att utsätta andra människor, den heliga läran, heliga platser, ritualer eller symboler, för fara, förstörelse eller förnedring. Hon får inte heller utsätta naturen med dess tillgångar eller andra människors egendomar för fara eller förstörelse. Hon får inte heller öppet handla i oppositionen till människornas sociala uppförande som det beskrivs i islam, t.ex. genom att framträda naken eller publicera pornografi.

Vidare har människan rätt att välja en plats att leva på och hon har också rätt att sedan lämna den. Människan har rätt att följa sin övertygelse när det gäller ideologi eller teori. Ingen har rätt att tvinga på människan någon religion, lära, ideologi eller teori. Människan har rätt till ett tryggt liv, där ingen har rätt att tortera, förtrycka eller godtyckligt arrestera henne. Människan har rätt att behandlas som jämlike oavsett färg, ras, kön, nationalitet och språk. Den helige profeten sade:

"En arab har inget företräde framför en icke-arab. Och ingen icke-arab har något företräde framför en arab. Det finns inget företräde som en vit man har framför en svart man och inget företräde som en svart man har framför en vit man. Alla människor kommer av Adam och Adam skapades av jord".

Det finns tre sätt att inför Gud uppnå ett högre värde än andra: Tro, kunskap och uppoffring. Men dessa tre egenskaper är något som kan erhållas av alla människor, oavsett t.ex. ras eller kön som är något medfött.

En människa har rätt till all livets nödtorft: Vatten, mat, värme, medicin, inkvartering etc.

Människans behov

Människan har materiella och andliga behov. Människans materiella behov som mat och dryck, renhet, sexuella behov, vila och sömn, nöjen och underhållning, rörlighet och förändring etc. erkänns i islam. Att förneka något av dessa behov vore en dårskap mot islams lära. Människan skall inte avhålla sig från äktenskap om hon vill bli präst. Människan skall inte behöva leva ensam och tillbakadragen om hon vill tjäna Gud. Hon är heller inte menad att svälta i dagar och veckor för att visa sin kärlek och hängivelse till sin Gud.

I islam är det snarare tvärtom. Människans behov är något som islam stimulerar och uppmuntrar genom att utlova en belöning till dem som tillfredsställer sina kroppar. "Du har ett ansvar gentemot din kropp.", sade islams helige profet.

Men människan har ju också ett behov av en andlig kraft inom sig. En kraft som kan hjälpa henne att kontrollera sin lust, ilska och girighet, annars skulle människan bli förslavad av sina instinkter och kroppsliga begär.

Om man inte hade och utvecklade denna andliga kraft, skulle samhället snart komma till en punkt där det mesta av det som uppnåtts och erkänts när det gäller mänskliga rättigheter och social frihet förstöras. De som blir slavar under sin egen lust, ilska och girighet kommer förr eller senare till en punkt där de inte längre kan respektera andras frihet och rättigheter.

Att dyrka Gud befriar människans hjärta från den luststyrda kärleken. Det erbjuder människan en andlig kraft som skyddar båda henne och det mänskliga samhället på ett säkert sätt. Det är bland annat därför islam ser dyrkan som ett väsentligt mänskligt behov.

Mänsklig lycka

Lycka blandas ofta med välbehag. Men dessa två termer är inte synonymer. Att söka efter välbehag är inte detsamma som att uppnå lycka. På samma sätt är inte att bära smärta något som helt och hållet hör ihop med olycka. Ett välbehag kan följas av en mycket större smärta på samma sätt som smärta kan vara ett förstadium till ett större och viktigaste välbehag.

Lycka är något som inte förorsakar någon ånger eller något beklagande.

Människan behöver lyckan och söker den. Hon kan finna den i det välbehag som inte leder till ånger och samvetskval eller i smärta som så småningom leder till ro i hennes hjärta och samvete.

Islam har gjort de sociala ramarna runt människans materiella liv till bakgrund för sitt kompletta program. I enlighet med den vägledning som människans innersta natur och medfödda egenskaper ger henne har islam utformat omfattande lagar och föreskrifter i fråga om människans inviduella, sociala, enskilda och allmänna agerande. Islams budskap förbjuder några av människans nöjen och förbinder henne till sådant som hon kan uppfatta som tunga plikter. Men det görs med följande faktum i åtanke: Islam förbjuder det som så småningom förorsakar ånger, samvetskval eller smärta samtidigt som den förpliktar det som så småningom leder till fred och ro i människans hjärta.

Människans öde

Människan har ett liv efter döden. Detta liv (al-barzakh) ligger mitt emellan livet på jorden och livet efter domedagen. I det livet får människan veta vad hon kommer att stå för inför i livet efter detta. Efter domedagen kommer människan att antingen njuta av belöningen, det eviga livet i Paradiset, där hon kan få allt hon önskar sig, eller också får hon utstå straffet, det eviga lidandet i Helvetet. Detta öde är ett resultat av de gärningar människan har begått under sin livstid på jorden.

Av: Abdul Razak / Lund

© Kultur Muslimska Biblioteket