Religiösa plikter

Religiösa plikter:


Det finns något mänskligt problem som Gud inte har gett ett omdöme om. Det är därför människans religiösa plikter och ansvar gentemot Allah såväl som gentemot människor och miljö osv. är många i islam.

Varje mänsklig handling bedöms att tillhöra en av de fem islamiska reglerna (ahkâm): Det kan vara påbjudet eller en plikt (wâjib), förbjudet (harâm), rekommenderat att göra (mustahab), olämpligt (makrûh) eller tillåtet (mubâh).

Här är några av de viktigaste islamiska plikterna och förbuden:

Wâjib: muslims plikter

* Bönerna: Dessa skall utföras fem gånger om dagen. Bönerna styrker och uppmuntrar tron på Gud och inspirerar människan till en strävan mot högre moral och att uppfylla sina plikter som muslim i enlighet med Guds uppenbarelser i Koranen och profeten Mohammads exempel. Bönerna skapar jämvikt mellan kropp och själ, renar hjärtat och kontrollerar begäran och frestelserna till att handla felaktigt och ont (fahshâ', munkar).

* Fastan: Fastan under månaden ramadân innebär en försakelse av mat, dryck, rökning och sexuell aktivitet från gryning till solnedgången samt intensifierad avhållsamhet från att nära onda avsikter eller önskningar. Vissa är befriande från fastan, t ex havande eller ammande kvinnor, barn, gamla och sjuka. Den som inte kan iaktta fastan skall kompensera det genom att fasta senare, eller ge föda åt någon fattig för så lång tid som fastan försummats.

Fastan lär oss att utöva kärlek, uppriktighet och gudsfruktan och den utvecklar ett sunt socialt medvetande, tålamod, själviskhet och viljestyrka. Ramadân är slut när kommande mån-månad shawwâls nytändning siktas, och då firas id al fitr, fastbrytandets fest. Förutom den obligatoriska fastan under fastemånaden kan man iaktta en del andra fastetillfällen frivilligt.

* Hajj: Pilgrimsfärden till den heliga staden Makkah (Mecka) i Saudiarabien en gång livet, under förutsättning att man har ekonomisk och fysisk förmåga att göra det. Under några dagar i dhulhijjah månad, utför muslimska pilgrimer de vallfärdsriter som föreskrivna i Koranen och i profet Muhammads tradition. Under vallfärden kommer cirka två miljoner muslimer från hela världen till den heliga staden Makkah.

När pilgrimen närmar sig Makkah, och senast på vissa bestämda orter utanför staden, måste vallfärdsdräkten tas på. För männen består det av två vita osydda tygstycken, och kvinnorna skall använda hijâb.

* Zakât: Ett årligt belopp räknat på en viss summa av de tillgångar man har i vete, korn, dadlar, russin, guld- och silvermynt, kameler, kor, och får. Summan av dessa olika sorters tillgångar varierar, men en genomsnittlig siffra är ca. 2,5%. Beloppet distribueras bland behövande.

* Khums: En årlig skatt som består av 1/5 av det värde en mans egendom består av när hans och familjens lagenliga utgifter dragits av.

* Jihâd: försvaret för den islamiska nationen om en fiende anfaller.

* Amr bi -l-ma'rûf: Man skall använda lagenliga medel för att - i nämnd ordning - stimulera, uppmuntra och om nödvändigt, tvinga andra att leva dygdigt.

* Nahy 'an il-munkar: Man skall använda lagenliga medel för att - i nämnd ordning - stimulera, uppmuntra och om nödvändigt, tvinga andra att avhålla sig från felaktiga och dåliga handlingar.

* Man måste vara lojal mot Guds sanna tjänare.

* Man måste ta avstånd från Guds fiender.

Dessa tio påbud betraktas som islams grenar (Furû' ad-din). Det vi har tagit upp här är de viktigaste plikterna, men det finns många fler plikter och skyldigheter som en muslim skall uppfylla. Några av dem kommer att tas upp i nästa kapitel (Bl.a. mannens och kvinnans skyldigheter gentemot varandra, föräldrar och barn).

Harâm: förbud i islam

Det är förbjudet att försumma Allahs föreskrifter, t.ex. de påbud som nämnts här. Därutöver är det huvudsakligen förbjudet att göra följande, i sitt respektive sammanhang:

I sociala sammanhang: Det är förbjudet att spionera på andra, att baktala andra, att avslöja andras hemligheter, att skada andra, att förolämpa eller anklaga andra för något de ej begått.

Otrogenhet i äktenskap, att utöva homosexualitet och annan otuklighet är förbjudet. Likaså att besöka barer och liknande ställen. Det är också förbjudet för kvinnan att visa sin kropp eller sitt hår (förutom ansiktet, händerna upp till handlederna och fötterna upp till anklarna) för "främmande".

Det är förbjudet att utöva magi, att lura andra, att bryta relationer till anhöriga, att behandla sina föräldrar illa, och att bryta ingångna avtal och överenskommelser.

Vidare är det förbjudet att ingå äktenskap med sin mor, mormor, syster, dotter, svärmor, svärdotter, moster eller faster.

Spel är förbjudet, att döda, stjäla och idka utpressning är förbjudet liksom varje annan handling som skulle beröva människor någon an deras sociala rättigheter.

I privata sammanhang: Det är förbjudet att hyckla, att utsätta sig själv för fara, att använda knark, att dricka alkohol, eller blod, att äta griskött eller annat förbjudet kött (t.ex. kött från djur som inte slaktas på rituell sätt), att äta på guld eller silver tallrik eller med guld- eller silver-kniv och gaffel, att äta eller dricka något som tillhör andra utan deras tillstånd, att slösa med pengar och att utföra handlingar som kan vara till skada för kropp eller själ.

I affärs sammanhang: Det är förbjudet att lura någon. Det är också förbjudet att köpa eller sälja sådant som är harâm; Det betyder att man exempelvis inte förhandla med alkohol eller griskött, och att köpa eller sälja lotter. Man får inte heller låna ut eller in med ränta eller utöva monopol. Man får inte manipulera varuvågen - eller varumåttet, inte heller förfalska de produkter man handlar med. Det är överhuvudtaget förbjudet att utföra någon handling som skulle kunna beröva människor någon av deras finansiella eller ekonomiska rättigheter.

I juridiska sammanhang: Det är förbjudet att starta en juridisk process mot andra muslimer inför en orättvis domare. Det är förbjudet att bära falsk vittnesbörd, att muta eller utpressa andra eller att avstå från att vittna om man ombeds att göra så. Man får inte använda tortyr för att framtvinga en bekännelse eller liknande. Man får inte heller utdöma dödsstraff, fängelse eller placera någon i husarrest på ett godtyckligt sätt. Det är överhuvudtaget förbjudet att utföra någon handling som skulle kunna beröva människor någon av deras juridiska rättigheter.

I politiska sammanhang: Det är förbjudet att leda, eller följa ledare som styr samhället med lagar som inte överensstämmer med islamiska lagar. Lagar som motsäger islamiska lagar får därför inte stiftas. Man får inte rösta på en politisk kandidat vars problem inte överensstämmer med den islamiska läran. Man får inte avvika eller hålla sig borta från det heliga kriget (jihâd). Det är förbjudet att lägga hinder för människors rätt till sin egendom. Det är också förbjudet att lägga hinder för de mänskliga rättigheter.

Påbud och förbud:

Några av dem som för första gången får islam presenterat för sig, och får höra om alla dessa lagar och skyldigheter, kommer förmodligen att undra hur det är möjligt för en muslim att komma ihåg och att efterleva alla dessa lagar? Man kanske också undrar vad som händer om man inte kan uppfylla dessa påbud eller om man är tvungen att utföra något av det som är förbjudet?

Men då skall man komma ihåg att trots att föreskrifterna och förbjuden är så många så är människans plikter mot Allah få, och lätta att lära sig utantill, i jämförelse med hennes plikter gentemot andra människor.

För övrigt är de flesta av dessa plikter och förbud gentemot andra människor av en medfödd, primiär och instinktiv natur. Man kan dem av naturen redan från födelsen. Det finns t.ex. redan inbyggd i människan att det är fel att döda, att ta andras egendom med våld eller att lutas. Därför räcker det att en gång få veta att Gud har förbjudit att döda, ta ned våld eller luras. Man vet och kommer aldrig att glömma det. De flesta människor undviker dessa dåliga handlingar även om de aldrig har fått höra att de är förbjudna i lagen eller i religionen.

Man skall också tänka på att alla plikter i islam är justerade efter människans förmåga. Om en människa inte klarar av att bära en plikt eller utföra en del av ett påbud, då är det inte längre hennes plikt att göra det.

Allah säger i den heliga Koranen:

Allah betungar inte någon själ utöver dess förmåga. (Koranen)

Det skall tilläggas att den islamiska läran tar hänsyn till dem som glömmer sina plikter eller inte känner till dem. Den islamiska läran tar också hänsyn till dem som tvingas till synd. Islams helige profet har sagt att en människa kan inte anklagas för synd, som begår handlingar av misstag, tankspriddhet, glömska, okunnighet, eller tvång. En islamisk regel säger: Allting är halâl (tillåtet) för dig så länge du inte vet att det är harâm (förbjudet).

Det skall också sägas att nödvändigheten kan vända vissa påbud till förbud, och vissa förbud till påbud. Till exempel: Det är ett påbud att fasta en månad om året - i den arabiska månaden Ramadân. Det är alltså något man måste göra. Men om fastan skadar kroppen blir det förbjudet att fasta.

Ett annat exempel: Det är förbjudet att äta griskött. Men om man hamnar i en situation där det bara finns griskött att livnära sig på, då blir det tillåtet och t.o.m. ett påbud att äta griskött.

Av: Abdul Razak / Lund

© Kultur Muslimska Biblioteket


OM ISLAM